Doen Nieuws

Google geeft geld! Tips voor een fondsaanvraag

Een gouden kans: journalisten, start-ups en grotere mediabedrijven uit Europa kunnen bij het Digital News Initiative van het Google Innovation Fund subsidie aanvragen voor innovatieve projecten. Tijdens het International Journalism Festival in Perugia gaven Sarah Hartley en Ludovic Blecher tips voor het aanvragen van dit fonds.

De term innovatie, vertellen de twee, is heel breed. Blecher: “Je moet innovatie als een proces zien dat afhankelijk is van verschillende factoren: het medialandschap, waar je bedrijf op dit moment staat en wat jij als bedrijf nodig hebt. Het gaat lang niet altijd om technologische innovatie, maar ook om inhoudelijke vernieuwing.”

Leuk idee, maar hoe verdien je er geld mee?
De doelstelling van DNI is om  Europese journalisten en media-outlets de kans te geven nieuwe concepten en producten uit te proberen in digitale journalistiek. In totaal verdeelt Google 150 miljoen dollar. Blecher: “De focus ligt nu, in de derde ronde, op het monetariseren van concepten. Neem projecten rondom virtual reality. Eerder was het vooral zaak: hoe maken we het. Inmiddels zijn we een stap verder: hoe verkopen we het?”

De afgelopen rondes kreeg het Duitse initiatief Tagesspiegel Causa  geld voor een platform dat maatschappelijke debatten visualiseert en zo het publiek laat zien wie welk standpunt inneemt. Het Spaanse Don’t Forget kreeg geld voor het plan vergeten verhalen weer aandacht te geven. Lezers kunnen stemmen over welke wereldgebeurtenissen meer bericht moet worden. Andere projecten die subsidie hebben ontvangen, vind je hier.

Er is subsidie beschikbaar voor journalisten, start-ups en grotere mediaorganisaties. Mediabedrijven moeten in elk geval één journalist in dienst hebben. De afspraak is: bij projecten in de prototype-fase subsidieert Google 100 procent van de totale kosten. Bij grotere projecten dekt Google 70 procent van de totale begroting. Dit wordt overigens over de afgesproken subsidieperiode uitgesmeerd, afhankelijk van de prestaties van je project. Zo moet je na het eerste jaar aan bepaalde eisen voldoen, wil je ook de rest van het geld ontvangen. Start-ups in de prototypefase maken kans op maximaal 50.000 dollar, organisaties die groter zijn meer.

De gouden tips

  1. Omschrijf goed wat volgens jou de impact van je project is op het Europese nieuwsecosysteem.
  2. Omschrijf de mate van innovatie en gebruik van technologie. Projecten die puur gericht zijn op het maken van content komen niet in aanmerking voor subsidie.
  3. Onderwijsprojecten worden niet gesubsidieerd.
  4. Samenwerken met andere bedrijven mag, als er maar één persoon per bedrijf journalist is en minimaal één bedrijf Europees.
  5. Projecten mogen niet langer dan 2 jaar duren.
  6. Wees consistent en transparant over de haalbaarheid van het project voor de grootte van je bedrijf.
  7. Hoe gedetailleerder je plan, hoe beter. Dus kom niet alleen maar met een idee, maar presenteer een business plan en formuleer Key Performance Indicators (KPI’s).
  8. Probeer in de schoenen van de gebruiker van je product te staan.

Inmiddels heeft Google twee subsidierondes achter de rug (de derde ronde is eind april gesloten voor inzending).

Uit de toegekende subsidies blijkt dat datajournalistiek, onderzoek, publieksbetrokkenheid en factchecken hot topics zijn. Ook is er in de tweede ronde een duidelijke daling in toezeggingen voor multimediale projecten terwijl machine learning stijgt. Fondsaanvraag voor projecten rondom nieuwe formats en visualisaties stijgen, robotjournalistiek wordt minder.

Google leegt geleidelijk aan, tot eind 2018, het potje van 150 miljoen dollar. De deadline voor een nieuwe subsidieronde is nog niet bekend. Naar verwachting na de zomer.

Gerelateerde artikelen

Translate »