Inspiratie

Links naar voorbeelden kennismaking ExVo

Op dinsdag 28 augustus 2018 werd de nieuwe VR-Cave in de mediatheek van de Fontys Hogeschool Journalistiek op de Gimbrerelaan geopend. Aansluitend kwamen de ExVo (Experimentele Vormen)-studenten van de FHJ bijeen voor een kennismaking met de vormen waarin zij zich kunnen specialiseren in de komende weken.

Hieronder de lijst: ter inspiratie!

CAVE: HET HUIS VAN DE KLEUTER DONALD TRUMP
In de 360-Cave draait op dit moment de Tour door het huis waar Donald Trump tot zijn vierde jaar woonde. Een eenvoudige 360-graden productie die je tijdens dit onderwijsblok ook kunt maken. De vraag is echter: welke plek in Nederland heeft dezelfde lading?

REFUGEE REPUBLIC
Loop deze virtuele wandeling door het Noord-Iraakse vluchtelingenkamp Camp Domiz en ontmoet bewoners. Deze interactieve documentaire is gemaakt door tekenaar Jan Rothuizen, fotograaf Dirk-Jan Visser en journalist Martijn van Tol. Een multidisciplinaire productie dus. Voor de documentaire reisde het drietal af naar Irak om het dagelijks leven in het kamp in woord, beeld en tekeningen te vatten. Dus álles ging mee: van potloden, camera tot audio-apparatuur. Het leven in het kamp werd volledig opgenomen – tot de normaalste geluiden aan toe. Zo’n intensieve verslaglegging geeft je als kijker van deze productie het gevoel dat je zelf door het kamp loopt.

ZWELGPLEK: NOOIT MEE SLAPEN
Een voorbeeld van een onderwerp dat iedereen aanspreekt – het gevoel van ongeluk – dat op veel verschillende manieren en uit veel verschillende disciplines is gebracht. Voor dit platform cureerde de regisseur projecten van muzikanten, illustratoren, fotografen, filmmakers, cabaretiers, schrijvers en podcastmakers die oog hebben voor het tragische in het leven. Je kunt je als kijker, lezer en luisteraar herkennen in andermans misère en naar de pagina gaan als je je klote voelt. Is het journalistiek in de meest conventionele zin? Wellicht niet. Maar het laat zien hoe je het publiek meekrijgt met een onderwerp en hoe een productie versterkt kan worden door buiten grenzen van journalistiek te kijken.

THE NINTH FLOOR
Een klassieker en de favoriet van Michel Simons. The Ninth Floor documenteert een groep junks in een appartementsgebouw in Manhattan. Er is geen elektriciteit en heet water en alles van waarde is verkocht. Drie jaar lang volgde maakster Jessica Dimmock deze groep mensen in hun leven van ziekte, verslaving en afkicken. De intieme foto’s met de audio van de hoofdrolspelers eronder dwingen je verder te kijken. Een vorm die je zelf ook uit kunt proberen. Mediastorm was één van de eerste bedrijven die multimediaal produceerde: de combinatie van foto’s met audio creëert een speciale sfeer. Let vooral goed op de relatie tussen audio en foto: bijna nooit vertelt de stem exact wat er op de foto gebeurt.Voor toegang tot deze film vraagt het productiehuis Mediastorm een bijdrage van enkele dollars. Je kunt Michel ook om zijn toegangscode vragen.


THIS WAR OF MINE
Een tip van Jeroen van de Nieuwenhof. In deze oorlogsgame is het niet de bedoeling om met een geweer zoveel mogelijk vijanden uit te schakelen maar sta je in de schoenen van onschuldige burgers. Daarmee kan dit gezien worden als een ‘newsgame’: je leert iets over hoe het is om in en oorlogssituatie te zitten en moet keuzes maken. Ga je overdag of ’s nachts naar buiten om eten te halen met gevaar voor eigen leven. Neem je je spullen mee of laat je ze achter in de hoop weer terug te kunnen? De game is gebaseerd op verhalen van slachtoffers van de oorlog in Bosnië (1992-1996) en gemaakt in samenwerking met de ngo War Child, die kinderen in oorlogsgebieden helpt.

SEVEN DIGITAL SINS
Een favoriet van Inge Beekmans. Trots, wraak, lust, gretigheid, jaloezie…zondes die wel allemaal kennen. De huidige digitale wereld brengt weer nieuwe morele dilemma’s met zich mee. Of we het ons realiseren of niet, we zondigen allemaal online. In deze interactieve documentaire word je gevoel voor het moderne goed en kwaad op de proef gesteld. Veroordeel je bijvoorbeeld het regelmatig vernieuwen van je profielfoto om zo veel mogelijk likes te krijgen? Maar doe je het stiekem zelf ook?

DO NOT TRACK
Rosanne van Schriek was er verbluft van: deze gepersonaliseerde, interactieve documentaire drukt je keihard met je neus op de feiten over privacy en de economie van het web. De makers vragen je letterlijk of ze je mogen tracken. De site zuigt je data op en gebruikt die om elke aflevering een angstaanjagend persoonlijk te maken. Je komt erachter hoeveel overheden en bedrijven over je weten.

SOLITARY CONFINEMENT
Beklemmend vond Gemma van der Kamp deze productie. Hoe voelt het om 23 uur per dag in een isoleercel opgesloten te zitten? Je kunt het ervaren in de Virtual Reality – productie van The Guardian. Je belandt in de cel; wat ga je doen? Terwijl je om je heen kijkt, hoor en lees je op de muren van gevangenen hoe zij hun isolement ervaren. Wat het psychisch met je doet als je niets kunt doen…ondertussen hoor je geschreeuw van je medegevangenen.

THE ANTARCTICA SERIES
Een voorbeeld van hoe je Virtual Reality kunt inzetten om te laten zien hoe prachtig de wereld is. The Antarctica Series van The New York Times bestaat uit vier films op land, onder het wateroppervlakte en vanuit de lucht. Bekijk het helderste water op aarde, ontdek ijsgrotten, duik met zeehonden en bekijk de enige plek op aarde die nog het meeste lijkt op Mars.

TOUR DE VESSEM
Een groepje docenten van FHJ reisde in 2016 af naar een echte Brabantse camping in Vessem – de vaste zomerstek van de familie van Roy Donders. Ze experimenteerden daar met een 360 gradencamera onder het motto: ‘Laten wij nou ook eens fouten gaan maken’. Ze ontdekten hoe lastig het is om zelf niet in beeld te komen terwijl de camera álles filmt en hoe je toch iets persoonlijks van 360 kunt maken. Op een camping kom je verrassend veel tegen voor mooie beelden in 360 graden. Campinggasten die een fluoriserend trainingpak aantrekken en dan gezellig met hun buren kofffie drinken. Een oude hond die in de nog veel oudere jeep van zijn baas de hele dag meetuft. Zijn baas die zich ‘burgemeester van een kleine wereld’ noemt…

AUDIOTOUR HET VERDRIET VAN BELGIE
In de Virtual Reality van 360 zit de kijker opgesloten in een virtuale wereld.
Bij Augmented Reality is dat niet het geval. De AR-gebruiker kan nog steeds om zich heen kijken, maar d.m.v. verschillende media informatie toevoegen aan wat hij ziet. De audiotour door een museum is een van de eenvoudiger vormen. De nog niet geslaagde Google Glass is een moeilijker vorm. Met Hugo Claus wandel je met deze audiotour door de Belgische stad Kortrijk, ondanks dat hij 10 jaar terug is overleden.

NEWSGAME THE UBER GAME
Om te laten zien dat het leven van een Uber-chauffeur niet over rozen gaat, maakte The Financial Times het spel The Uber Game waarin je in de schoenen van een chauffeur staat. Je rijdt een week – in het spel 5 minuten – rond en na die week wordt de balans opgemaakt: verdien je genoeg om je gezin te onderhouden en de huur te betalen?

Translate »