Nieuws

Hoe staat het met 360 en VR als journalistieke innovatie?

Opdracht dinsdag 19 april EXVO

Ruim drie jaar geleden ontstond de hype over VR. Zou het gebruik van virtual reality een extra middel kunnen zijn om op nieuwe manieren het publiek te bereiken? Zo vaak doen zich er geen nieuwe middelen voor die het publiek op een nieuwe manier verhalen te vertellen. Ook nu kwamen de enthousiastelingen niet uit de hard nieuws hoek. Het waren de meer creatieve beeldmakers die er het eerst instapten. Dat journalistiek meer zou kunnen gaan over beleving was een van de hoopvolle ideeën.

                1.  Lees eerst de achteraf wat naïeve toekomstvisie
van uw docent in 2015

Chris Milk was één van hen. In 2010 beroemd geworden met clip voor Arcade Fire The Wilderness Downtown waarin je eerst je (Amerikaanse) postcode moest invullen om uiteindelijk als een vogel over je eigen huis te vliegen. Een klassieker die nog steeds te zien is. Wel even de pop ups toestaan. Een paar jaar later dook Milk opnieuw op als oprichter van het VR-bedrijf VRSE (nu Within). Hij maakte de 360-film Clouds over Sidra in samenwerking met de Verenigde Naties en Samsung.   

De film gaat over een twaalfjarig meisje in het kamp Zaa’atari in Jordanië, waar op het hoogtepunt van de oorlog in Syrië 84000 Syrische vluchtelingen verbleven.

2. Bekijk de film op je mobiel, gebruik een VR-bril
https://www.with.in/watch/clouds-over-sidra/

Milk en de VN staan op het standpunt dat VR de kijker dichterbij de hoofdpersoon kan brengen en door immersieve beleving meer medeleven. Milk noemt in een Ted Talk  VR ‘the ultimate empathy machine’. De film ging in première op het World Economic Forum in Davos, de jaarlijkse ontmoetingsplek voor economische big shots en staatshoofden. Waarschijnlijk met de bedoeling dat medeleven ook hulp zou opleveren.

3. Kijk naar de Ted Talk van Chris Milk: https://www.ted.com/talks/chris_milk_how_virtual_reality_can_create_the_ultimate_empathy_machine?language=nl

Lector Yael de Haan van de HU doet met collega’s onderzoek naar de journalistieke mogelijkheden van VR. Zij vraagt zich af waar immersie of onderdompeling van af hangt en in tweede instantie gaat zij onderzoeken of immersie en emotionele betrokkenheid ook tot meer kennisoverdracht leidt.

                Lees de stukken van stuk van Yael de Haan:

                4. https://www.journalismlab.nl/hoe-immersief-zijn-vr-ar-360-graden-journalistieke-verhalen/

                5. https://www.journalismlab.nl/onderzoek-naar-immersieve-journalistiek-een-update/

Translate »