Virtual Reality

Minder verhaal, meer emotie

Twee jaar geleden deed Google een onderzoek naar de eerste ervaringen met het werken in 360 door journalisten.
Wat we daarvoor al wisten was:

+ Journalistiek moet immersief (immersie = onderdompeling) worden door middel van VR
+ Immersie kan de kijker sterker laten meebeleven
– De kijker kent VR niet en hij/zij moet bovendien een bril op.
– Een bril is nog lang niet zo scherp is als we gewend zijn.

Kortom: 360 is prachtig, maar we zijn er nog lang niet.

Google deed in 2016 een onderzoek naar de vraag hoe het publiek door de wijze van het vertellen van het verhaal beter bereikt kan worden. 36 personen werden geïnterviewd terwijl zij zojuist naar VR-producties hadden gekeken. Er werd vooral gevraagd naar wat zij tijdens het kijken hadden beleefd.

Kijk naar de samenvatting.

Het resultaat was dat VR verschilt van andere ‘storytelling’ media:

  1. VR versterkt het gevoel dat de kijker het verhaal sterker beleeft. De onderzoekers noemen dat ‘Storyliving rather than Storytelling’.
  2. VR kan het perspectief op het verhaal verbreden. VR staat immers toe dat men ook ergens anders naar kijkt. Dat werkt emotie in de hand, maar bemoeilijkt de sturing die de journalist in andere vertelvormen wel heeft.

Het onderzoek laat met name zien dat VR mensen in staat stelt om in het midden van een gebeurtenis te staan. Voor journalisten geldt dat zij zich meer moeten richten op het overbrengen van emotie dan op het vertellen van een verhaal met een begin, een midden en een einde.

Het gaat erom dat de maker zich realiseert in welke emotionele staat de kijker wordt gebracht.
Niet zozeer het verhaal, maar het moment waarop die emotie het meest speelt wordt getoond.
De onderzoekers gaan ervan uit dat mensen die worden geraakt door wat ze hebben gezien, of beter hebben meegemaakt, daarna op zoek gaan naar achtergrondinformatie. Het is goed om die bij de VR-productie mee te leveren.

Als voorbeeld wordt Clouds over Sidra genoemd, in 2015 in opdracht van de VN door Chris Milk gemaakt in het vluchtelingenkamp het vluchtelingenkamp Zaatari in Jordanië.

Op Youtube 360: https://www.youtube.com/watch?v=mUosdCQsMkM

De versie voor de VR-bril is te bekijken via de app van de productiemaatschappij Within.
In Google Play
In de Appstore

Meer over het Google onderzoek: https://www.blog.google/outreach-initiatives/google-news-initiative/how-journalists-can-tell-compelling-stories-using-vr/

Bonus:

VR maken met de Ricoh Theta:

Gerelateerde artikelen

Translate »